Muzej starih automobila | Muzeji Srbije

Muzej automobila u Beogradu posvećen je razvoju automobilizma i automobilske industrije u svetu i na našim prostorima, a kolekcija sadrži modele iz pedesetih, šezdesetih i sedamdesetih godina 20. veka.

Zbirka retkih i dragocenih automobila pozorišnog reditelja i dramaturga Bratislava Petkovića prikazuje istoriju i tehnički napredak automobilizma u Srbiji i u inostranstvu. Petković zajedno sa Skupštinom grada Beograda osniva najmlađi tehnički muzej u našoj zemlji čiji su eksponati izloženi u Modernoj garaži.

BMW iz 1938. godine

Moderna garaža u ulici Majke Jevrosime izgrađena je po uzoru na slične garaže u Parizu, Londonu i Berlinu i prva je, ne samo u srpskoj prestonici, nego i na Balkanu.

Stalna postavka Muzeja sadrži istorijski veoma značajnu arhivsku građu i 50 automobila. Prvi automobil u kolekciji bio je Ford T koji je kupljen 1965. godine. Ovaj model je prvi automobil serijske proizvodnje koji je uticao na dalju proizvodnju automobila.

Kolekcija sadrži originalne i restaurisane modele, a posebno mesto zauzima automobil Maro-Gardon koji datira iz 1897. godine. Reč je o najstarijem muzejskom eksponatu. Zbirku osim retkih automobila čine i snimci, trube, fenjeri, radioaparati, fotografije, prve saobraćajne dozvole, zakon i propisi, registarske tablice, alati i drugo.

Ford model A

U muzejskom prostoru posebno se izdvaja vitrina koja sadrži lične stvari prvog šofera u Srbiji Sretena Kostića, kao i stare benzinske pumpe, pri čemu pažnju posetilaca prvo privuče pumpa Bože Tvrdišića „Kod slepog šofera“. Sačuvana je i arhivska građa sa trke Velika nagrada Beograda koja je u to vreme bila najveći sportski događaj u prestonici.

Pravi dragulj Petkovićeve zbirke automobila je ručno izrađen model marke Sharon koji ima 25 konjskih snaga i datira iz 1908. godine. Najpre je bio deo voznog parka kralja Petra I Karađorđevića, a kasnije je prešao u vlasništvo vojvođanskog veleposednika Bogdana Dunđerskog.

Posebno mesto u kolekciji zauzima Lancia Lambda koja potiče iz 1926. godine. Reč je o unikatnom vozilu, a njegova vrednost bila je kao vrednost kuće na Dedinju ili pet automobila Ford T. Zato se i ističe da je ovaj model zapravo i ponos čitave kolekcije.

Najređi primerak u kolekciji je BMW automobil koji je proizveden 1938. godine, a tada je iz nemačke kompanije izašlo svega 464 primerka. Najskuplji i najvredniji eksponat u Muzeju je Mercedes 300c iz 1955. godine.

b
Mercedes 300 c

DMV formula je prvi jugoslovenski model koji pokazuje koliko su naši inženjeri bili preduzimljivi i inovativni u to vreme, ali predstavlja i način na koji se automobilizam razvija na našim prostorima.

Za ljubitelje oldtajmera radno vreme Muzeja automobila je svakog dana od 11 do 19 časova, a cena ulaznice iznosi 200 dinara.