11 malih biznisa „otpornih“ na pandemiju

Godina za nama bila je prilično izazovna za većinu poslovnih delatnosti u Srbiji. Pandemija koronavirusa je praktično preko noći uzrokovala globalni pad ekonomije, koji nije zaobišao ni našu zemlju.

Mali je broj preduzeća i biznisa na koje pandemija Covid-a 19 nije negativno uticala. Mnogi su u prošloj godini beležili značajno manje prihode nego ranije, a male i tek osnovane firme su, pred opasnošću od trajnog gašenja, bile primorane da se jednom delu svojih zaposlenih i zahvale na saradnji.

S druge strane, u duhu one stare „dok jednom ne smrkne, drugom ne svane“, neki biznisi doživeli su pravi procvat u godini obeleženoj epidemijom i ekonomskim potresima. Kao što bi se moglo i pretpostaviti, u pitanju su delatnosti koje se bave proizvodnjom ili pružanjem usluga neophodnih za svakodnevno funkcionisanje ljudi, ali i onih biznisa koji počivaju na digitalnim tehnologijama ili su pak orijentisani na internet.

U nastavku pogledajte koji su to biznisi odoleli „korona“ krizi, a u značajnoj meri i unapredili poslovanje u 2020. godini.

Rast profita tokom pandemije

Online kupovina i elektronsko plaćanje

Nema sumnje da je od početka vanrednog stanja prošle godine online trgovina (e-commerce) doživela najveći uspon, i to u celom svetu. Čak su se i naši ljudi, do juče uglavnom nepoverljivi kada je online plaćanje u pitanju, u značajnoj meri opustili i prepustili online šopingu, spoznavši neverovatnu lakoću kupovine preko interneta. Delom iz nužde, a delom i iz razonode, tek online kupovina postala je praktičan način za brzu i laku nabavku najrazličitijih proizvoda, uz samo nekoliko klikova. I ovaj trend se nije odnosio samo na kupovinu preko interneta, već i na ostale vrste platnih usluga – e-banking, uplate i isplate, plaćanje računa i transfer novca posredstvom digitalnih platnih institucija i njihovih pouzdanih servisa. S obzirom na dragocenu uštedu vremena koju obezbeđuje elektronsko plaćanje, realno je očekivati da se ovakav trend u razvoju online trgovine nastavi i po završetku pandemije.

Vakel platna institucija

Kurirske službe

Opšti rast kupovine preko interneta direktno je uticao i na ozbiljan porast obima posla kurirskih službi u Srbiji. Štaviše, prema podacima Udruženja za elektronske komunikacije i informaciono društvo Privredne komore Srbije, najveće kurirske službe u Srbiji su tokom vanrednog stanja, ali i čitave 2020. godine, svoje poslovanje uvećale i do neverovatnih 10 puta. Od zaštitne sanitetske opreme i lekova, preko odeće i knjiga, do tehničkih uređaja – preduzeća za dostavu paketa i pošiljaka su prošle godine jedva postizale da namire sve svoje klijente. U godini u kojoj je „zatezanje kaiša“ postalo neminovnost, kurirske službe su čak i zapošljavale nove radnike. Kako je kupovina iz fotelje daleko konformnija kada nam naručeni proizvodi i stignu na kućnu adresu, nema sumnje da će se trend povećanog korišćenja kurirskih usluga nastaviti i kada, jednog dana, „korona“ prođe.

Dostava hrane

Kurirske službe zakonski nisu ovlašćene za isporuku hrane i pića, pa su servisi za dostavu hrane takođe doživeli procvat za vreme vanrednog stanja, policijskog časa i uopšte čitave prošle godine. Među njima, prednjačili su oni već etablirani (Donesi, Wolt i Glovo), pojavili su se i neki novi igrači na tom polju, ali su se i mnogi restorani (re)organizovali, pa smo tako za relativno kratko vreme i u svojim domovima mogli da uživamo u omiljenim specijalitetima iz gotovo svakog restorana u Beogradu. U uslovima drastično smanjenje posete restoranima, a time i profita, dostava hrane i pića na kućnu adresu značila je spas za mnoge ugostiteljske objekte.

Dostava hrane i pica na kucnu adresu

Pekare i supermarketi

Proglašenje epidemije i uvođenje vanrednog stanja u državi, uslovilo je (srećom kratkotrajnu) paniku među građanima, pa su već u prvim danima, nekako po inerciji, rafovi u supermarketima i pekarama gotovo opustošeni. Ipak, kako proizvodnja hrane ni u jednom trenutku nije zaustavljena, kompletno snabdevanje pekara i prodavnica prehrambenih proizvoda je vrlo brzo uspostavljeno. Pošto se život mora odvijati i tokom pandemije, prodaja osnovnih namirnica i poslovanje supermarketa nije dovedeno u pitanje, pa je većina dobro snabdevenih trgovinskih lanaca i maloprodajnih objekata godinu završila u solidnom plusu.

Jablanica supermarket

Diskonti pića

Slična je situacija i sa specijalizovanim diskontima i podrumima pića. Naime, sa zatvaranjem ugostiteljskih objekata i kasnije skraćenjem njihovog radnog vremena, druženje među ljudima, uz podrazumevane mere predostrožnosti, svelo se na viđanje na otvorenom prostoru – parkovima, dvorištima, terasama i popularnim gradskim izletištima, a objekti u kojima se tradicionalno najpovoljnije snabdevamo osvežavajućim napicima su definitivno diskonti pića. Rast prometa u podrumima pića bio je naročito primetan u vreme višednevnog policijskog časa, kada su građani iz „straha“ da ne ostanu žedni, kupovali piće na pakete, gajbe i kartone.

Diskonti i podrumi pica

Frizerski i kozmetički saloni

Izgledati lepo, ili barem pristojno, je još jedna od esencijalnih potreba ljudi. Šišanje i brijanje, farbanje i feniranje, depilacija ili sređivanje noktiju su tretmani koji su nastavili da se praktikuju gotovo podjednako kao i pre pandemije. Ako je obim posla i profit u frizerskim i kozmetičkim salonima na početku vanrednog stanja i bio u padu, uz manju reorganizaciju i prilagođavanje epidemiološkim merama većina njih je, ako ne poboljšala poslovanje, onda manje-više zadržala klijente, dinamiku rada i prihoda.

Pranje i feniranje kose

Kućne popravke i čišćenje objekata

Curenje bojlera ili zamena grejača, krečenje stana ili zamena vodovodnih cevi, takođe, ne znaju za epidemiju i dešavaju se u svakom trenutku. S tim u vezi, dobri građevinci i hausmajstori različitih specijalnosti imali su uobičajeno mnogo posla u 2020. kao i svake prethodne godine. Njihove „kolege i koleginice“ pak, koji se bave čišćenjem i održavanjem objekata zasigurno su imali više posla nego ikad, jer je proces dezinfekcije i sterilizacije stanova, kuća i naročito javnih prostora, razumljivo, dostigao zenit tokom prošle godine, a sasvim izvesno nastaviće se i u ovoj.

Apoteke

Sa pojavom prvih slučajeva koronavirusa u Srbiji, apoteke i prodavnice kućne hemije bile su objekti ispred kojih su se najčešće mogle videti kolone ljudi koji strpljivo čekaju svoj red. Potražnja za zaštitnim maskama i rukavicama, dezinfekcionim sredstvima, asepsolom i medicinskim alkoholom, a potom i vitaminima i antibioticima ne jenjava ni danas, a tokom 2020. je verovatno doživela svoj istorijski maksimum. Stoga je jasno da su, u takvoj situaciji, apoteke u Srbiji prosto morale imati pozitivan bilans na svojim računima.

Pogrebne usluge

„Samo je smrt siguran posao“, kaže Laki Topalović u čuvenim „Maratoncima“. Crni humor ili surova istina, tek i preduzeća za pogrebne usluge imala su daleko više posla u 2020. budući da je Covid-19, prema zvaničnim podacima, odneo preko 4000 života u Srbiji.

Pet shops i Pet care

Slično kao i sa ljudima, ishrana i higijena kućnih ljubimaca nije smela biti dovedena u pitanje ni u jeku najcrnjih epidemioloških talasa. Stoga su pet shop i pet care centri u najvećoj meri zadržali stabilnost u poslovanju, a pod pritiskom policijskog časa i vremenski ograničenog kretanja, neki od njih su prihodovali i bolje nego što bi inače.

Pet care saloni

IT industrija

„Last, but not least“... IT industrija je po prirodi stvari prilično nezavisna od većine društvenih i ekonomskih fenomena. Tako je bilo i pre pandemije, tokom pandemije, a biće i nakon nje. Zaposleni u IT sektoru, programeri i marketari profesionalno funkcionišu u digitalnom svetu pa je ova grana privrede ostala gotovo nedodirljiva kada govorimo o uticaju pandemije na poslovanje. Naprotiv, trend konstantnog rasta IT industrije u Srbiji je primetan iz godine u godinu, pa je tako bilo i u 2020. Najperspektivnija i epidemiološki najotpornija industrija, bez ikakve sumnje.

IT industrija