Beauty startup: 10 saveta za uspešno pokretanje „ženskog“ biznisa u Srbiji

Raditi posao koji voliš i voleti ono što radiš predstavlja određenu privilegiju u Srbiji danas. A pretočiti lična interesovanja i omiljeni hobi u posao od kog se može lagodno živeti i „biti svoj gazda“ - za većinu ljudi postoji i ostaje samo u domenu sanjarenja.

Nema sumnje da ideja o pokretanju sopstvenog biznisa svakome zvuči sjajno, ali kod većine „pada u vodu“ već pri susretu sa prvim preprekama. Istina, privatan biznis i nije za svakog. Osim dobre ideje i početnih sredstava, procene tržišta i stručnosti, od velikog značaja je i sopstveni karakter – upornost, istrajnost, taktičnost, neretko i hrabrost. A ako ste još i žena (majka, supruga...), izazovi su za nijansu veći.

I dok u većini delatnosti muškarci tradicionalno vode glavnu reč, postoje oblasti u kojima žene imaju „suverenitet“. U pitanju je Beauty Industry ili tzv. industrija lepote koja obuhvata čitav niz različitih zanimanja koja se sjedinjuju u jednom cilju – savršenom izgledu lica i tela, kose, kože i noktiju.

Kako su kozmetika i estetika lica i tela nešto što je blisko svakoj pripadnici lepšeg pola, izdvajamo 10 saveta kako da započnete svoj biznis u beauty industriji i unovčite svoju ljubav prema lepom izgledu.

Početni kapital

Bez ovoga se prosto ne može. Čak i da ste pionir u određenoj oblasti beauty industrije novčana sredstva za pokretanje sopstvenog beauty startup-a su neophodna, a kamoli ako planirate da se pojavite na već zasićenom tržištu. U zavisnosti od ambicija i mogućnosti, početno ulaganje može iznositi od nekoliko hiljada do nekoliko desetina hiljada evra. Sa više nula početak je definitivno lakši, ali nije i garancija uspeha.

Ideja, vizija i fokus

Čak i uložene milione teško ćete vratiti ako nemate jasnu ideju i viziju čime želite da se bavite, kome nudite svoju uslugu ili proizvod, odnosno koliko ste uopšte „potrebni“ tržištu na koje ciljate. Ukoliko započinjete posao sa manjim sredstvima, savet bi bio da se za početak fokusirate na jednu vrstu usluge/proizvoda i u njoj se usavršite. Da li će to biti profesionalno šminkanje, manikir i pedikir, laserska epilacija ili nešto četvrto - na vama je.

Odabir pravih saradnika

Ljudi često pokreću posao sa prijateljima. Zajednički interes može da učvrsti prijateljstvo, može ga i narušiti, ali jedno je sigurno - prijateljstvo nije kriterijum po kom treba birati saradnike. Selekcija poslovnih partnera i saradnika je izuzetno važan faktor u svakoj delatnosti, pa tako i u beauty biznisu i na proceni kompetencija kandidata (od stručnih do karakternih) ne treba štedeti vreme. Pametno sastavljen tim izaći će na kraj i sa najvećim izazovima!

Online prisustvo

Digitalno doba već uveliko traje. Razviti posao, a nemati dobro organizovan, ažuran i lepo dizajniran vebsajt ili makar biznis stranu na popularnim društvenim mrežama, danas prosto ne ide jedno s drugim. Štaviše, ukoliko se odlučite na razvoj sopstvene linije kozmetičkih proizvoda, online prodaja je nešto što se podrazumeva. Ukoliko se opredelite za pružanje određene vrste beauty usluga, online zakazivanje tretmana će vas značajno približiti mušterijama.

Marketing

Neizostavni deo strategije svakog preduzetnika. Kako doći do klijenata, gde i kako plasirati proizvod, kako odrediti ciljnu grupu i nadjačati konkurenciju - samo su neka od mnogobrojnih pitanja od kojih zavisi uspeh u poslu. Pored tradicionalnih reklamnih strategija, internet je u poslednjoj deceniji postao glavni medij za oglašavanje biznisa. Linkovi i baneri na popularnim portalima, uz dobru optimizaciju vašeg sajta, jedan su od najznačajnijih faktora za animiranje klijenata.

Pouzdanost i kvalitet

Animirati i privući potrošače i mušterije je tek polovina puta ka uspostavljanju uspešnog beauty biznisa. Druga i važnija polovina je - zadržati klijente i dovesti ih ponovo kod vas. U tom smislu, kvalitet i pouzdanost vašeg proizvoda/usluge najbolja su preporuka. Ako su stručnost, profesionalni pristup i ljubaznost podrazumevani za nekog ko se bavi pružanjem usluga, za one koji se odluče za plasiranje svoje linije proizvoda savetujemo da najpre konsultuju farmaceutske i medicinske stručnjake, te dobro upoznaju zvanični Pravilnik o kozmetičkim proizvodima.

Direktna prodaja i promocija

Promocija i plasiranje proizvoda bez sumnje će biti efikasniji ako to radite u direktnom kontaktu sa mušterijama. Ne postoji pisano uputstvo koje će bolje od vas i vaših saradnika predstaviti vaš kozmetički proizvod, te objasniti i uveriti klijenta zašto baš njega treba koristiti. Ovakav pristup je nešto što bi, bar u početnoj fazi razvoja biznisa, trebalo da bude podrazumevana praksa. Kada vaš proizvod jednom bude prepoznat kao koristan i potreban, online prodaja krenuće sama od sebe, a potencijalno vam se mogu otvoriti i vrata maloprodajnih objekata.

Edukacija i trendovi

Čak i ako vodite razvijen posao, a pogotovo ako tek planirate da ga pokrenete, stalna edukacija u oblasti beauty industrije je neophodan uslov opstanka na zahtevnom tržištu. Bez obzira na vrhunske veštine i tehnike koje poseduju vaši saradnici i vi, konstantno usavršavanje i praćenje trendova u industriji lepote je nešto bez čega se ne može u modernom biznisu. Analiza tržišta, kursevi i edukacije, učenje od konkurencije i uvažavanje kritika/sugestija svojih mušterija je praksa koja se mora ispoštovati u današnje vreme.

Poslovni instinkt

Mudrost u donošenju poslovnih odluka stiče se sa godinama i iskustvom, a to je nešto što većina mladih preduzetnika još uvek nema kada se odluči na započinjanje biznisa. Ipak, intuicija i smisao za poslovanje su nešto sa čime se pojedinci rađaju ili prosto poseduju, pa ne bi trebalo da se plaše da to i iskoriste. Svakako ne govorimo o hazarderskom stavu „sve ili ništa“, ali instinkt nikada ne treba zanemarivati u životu, pa ni u poslu.

Strpljenje i istrajnost

Čak i kada su poslovne okolnosti sasvim „zdrave“ i povoljne, pravi uspeh ne dolazi preko noći. Potencijalne prepreke na tom putu, od administrativnih i logističkih do kadrovskih i ekonomskih, zahtevaju mnogo strpljenja i istrajnosti. Kada započinjete posao morate biti svesni da u prvoj godini, a možda i duže, verovatno nećete ostvariti značajniji profit. Ali to ne treba da vas obeshrabri. Strpljivo stvaranje baze za budućnost obično donosi uspeh na duže staze.

Da ova priča nije samo lepa biznis teorija, svojim ličnim primerom dokazuje Marija Čalija, vlasnica brenda Cacao Concept.

Punih 7 godina od početka prvog posla sa manikirom, rođena Kragujevčanka postala je uspešna preduzetnica koja, zajedno sa svojim saradnicama, danas postavlja standarde beauty industrije u Srbiji i regionu.

Za relativno kratko vreme, posvećenim radom i stalnim usavršavanjem, Marija je sa svojim timom stvorila prepoznatljiv brend među damama, čak i izvan granica Srbije (franšize u Zagrebu, Banja Luci, Podgorici...).

Čitava priča je odavno izašla iz okvira manikira i izrasla u mrežu beauty centara u kojima se obavlja niz estetskih tretmana, od profesionalnog šminkanja i iscrtavanja obrva, preko lash lift-a i fitopilinga, do laserske epilacije, laserskog uklanjanja tetovaža, maderoterapije, te mnogih drugih.

U saradnji sa farmaceutima stvorena je i sopstvena linija Cacao kozmetičkih proizvoda, a osnivanjem Cacao akademije za obuku i usavršavanje zainteresovanih polaznika, razvojna lestvica srpske beauty industrije podignuta je na jedan viši nivo.

marija-7-768x576

Pozitivne primere treba slediti, a uz jasnu viziju, pouzdan tim i pravu strategiju ništa nije nemoguće. Naročito kada volite svoj posao!

Tagovi